Πλατεία Ομονοίας;
Α! την “πλατεία Τιράνων” λες, έτσι δεν την λένε όλοι τώρα;
Είχα ξεχάσει το “Ομονοίας”.
Αρχικά είχε το περίφημο σιντριβάνι, το βλέπουμε ακόμη στις ασπρόμαυρες ταινίες.
Ήταν αντίστοιχο σε κουλτούρα στην Αθήνα, με την “φοντάνα ντι τρέβι” της Ρώμης.
Όχι αισθητικά αλλά σημειολογικά.
Μπάνια αλλοφρόνων οπαδών (ομάδων, κομμάτων) μέσα,
ή θερμόπληκτων αλαλιασμένων τον Αύγουστο,
ή χαρωπών επιτυχόντων στα ΑΕΙ.
Βάλε και κάτι γυμνές ολοφυρόμενες, και εμβαπτιζόμενες, τουρίστριες.
Τις οποίες κυνηγούσαν τα όργανα της τάξης με σακάκι και γραβάτα.
Φόντο σε χαμογελαστές φωτο περιφερομένων στην Αθήνα. Σημείο ραντεβού φίλων ερχομένων από διαφορετικά μέρη της Αθήνας. Κλπ κλπ.
.
Στην συνέχεια, προς γενική απογοήτευση, στην θέση του σιντριβανιού φτιάχτηκε ο τζαμιο-γυάλινος «Δρομέας».
Η αλήθεια είναι ότι δεν θυμάμαι τότε τι σκατά τους ήρθε και χάλασαν το σιντριβάνι.
Δεν έβρισκαν κάτι άλλο πρόχειρο για εργολαβία, και ήθελαν να «φάνε» από την κατασκευή «τέχνης»;
Τους έπιασε πρώιμος, τότε, οικολογικός πόνος για το νερό;
Δεν ξέρω, δεν θυμάμαι, μπορεί να μας διαφωτίσει κάποιος από εσάς.
Ο τζαμιο-γυάλινος «Δρομέας», λοιπόν.
Καλλιτεχνικά πολύ καλό έργο, αλλά «λίγο» για αυτό το κεντρικό σημείο. Υπήρξαν αρκετές αντιδράσεις τότε.
Λίγο μετά την τοποθέτηση του Δρομέα, δεν θυμάμαι τι, άρχισαν κάτι έργα στην πλατεία και τον μετέφεραν «προσωρινά» απέναντι από το Χίλτον, όπου φυσικά (σύνηθες στην χώρα μας) βρίσκεται ακόμη.
Στην συνέχεια και με αφορμή τα έργα του Μετρό έκλεισε η πλατεία για χρόνια.
Με τα πολλά αποκαλύφθηκε, στο κοινό μια μέρα, το πετραχήλι του λογαριασμού με τα έξοδα που γίνονταν πίσω από τα παραβάν και τις λαμαρίνες.
Τόσο καιρό για την πλατεία (ρε γαμώτο).
Μαζί με το ρολό του λογαριασμού έγιναν και τα αποκαλυπτήρια της πλατείας.
Τρέξαμε όλοι να θαυμάσουμε με δέος.
Τόσα λεφτά, θα τρώγαμε τα μούτρα μας στα μάρμαρα από τις γλίστρες το δίχως άλλο, είπαμε.
Παίρνοντας την στροφή, πεζοί, στην τελευταία γωνία προ της πλατείας μείναμε… ενεοί (νεοελληνιστί: μείναμε λαλάκες).
Μια ερημική πλατφόρμα από γυμνό (και άβαφτο) μπετόν, στην μέση της Αθήνας.
Οι πρώτοι, τότε, Αλβανοί μετανάστες που περιφέρονταν στο κέντρο,
χωρίς να ξέρουν τι είναι αυτό το πράγμα που εμφανίστηκε εκεί,
ήδη είχαν πάρει θέση ανακλιντικής (από το «ανάκλιντρο») αποχαύνωσης στους πάγκους του μπετόν,
και μας κοιτούσαν τεμπέλικα με απορία τύπου “what’s up doc?”.
Τα παρακάτω,
με τα ποτιζόμενα έλατα σε γλάστρες, και τις φαεινές εξαγγελίες της μετέπειτα Δημάρχου Μπακογιάνη,
απλά προσέθεσαν στην πικραμένη θυμηδία των κατοίκων.
Παρέμεινε τόπος συνάντησης, ουχί ζευγαρακίων, πλέον, ουχί σημείο χαλαρών ραντεβού, αλλά… τα παρακάτω τα ξέρετε.
_______________
Παρεμπιπτόντως, ρίξτε πάλι, μια γρήγορη ματιά,
από την πρώτη φωτογραφία μέχρι την τελευταία.
Και αντιληφθείτε την διαβολικά σταδιακή επιδείνωση της πλατείας.
Δεν σας θυμίζει την αντίστοιχη πορεία της πολιτικής, αλλά και της κοινωνίας, στην χώρα μας;
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
▼ 11 σχόλια στο
Άψογο.
Πολύ καλή η ιστορική αναδρομή. Λείπει μία τελευταία φωτογραφία με την τωρινή κατάσταση της πλατείας. Ακόμη ψάχνω να βρω σε τί τους χάλαγε το συντριβάνι και γιατί πήρε τόσα χρόνια η τσιμεντοποίηση;
Ευχαριστώ παιδιά για τα σχόλια.
Ελένη,
εννοείς τωρινή φωτογραφία
όπου θα φαίνεται επίσης τσιμεντοποιημένη
αλλά (επιτέλους) με ίχνη παρτεριών και πρασίνου.
Βρήκα πολλές τέτοιες,
αλλά ήθελα να κρατήσω σαν τελευταία, στο κείμενο, την σκέτα τσιμενταρισμένη
που είναι σύγχρονη με τα "αποκαλυπτήρια"
ώστε να μείνει το "feeling" που ήθελα στον αναγνώστη.
Θα μου πεις "χμ δεν είναι και τόσο αντικειμενικό αυτό". Πιστεύω οτι είναι.
Δεδομένου οτι δεν έκαναν κανένα κόπο (ούτε απο α'ετη φοιτητή της Αρχιτεκτονικής) να μελετήσουν, και πάλι,
ένα τόσο σημαντικό, κεντρικό, και ιστορικό σημείο, της πόλης και της χώρας.
Πολύ ωραία και σωστή η παραπάνω ιστορική αναδρομή, αλλά με ένα μικρό σφάλμα (είμαι σίγουρος ακούσιο). Προς αποκατάσταση λοιπόν της ιστορικής αλήθειας να πούμε ότι το πραγματικό όνομα του αγάλματος της Ομόνοιας δεν ήταν "Δρομέας", αλλά "Βρωμέας" εξαιτίας της βρώμας που συκέντρωνε και της ουσιαστικής αδυναμίας καθαρισμού του, εξαιτίας της μορφολογίας του. Άλλη μια εξαιρετικά ευφυής επιλογή για το κέντρο μιας πόλης με ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΟΤΑΤΑ ποσοστά καυσαερίων και ρύπων ... ¨Ενα γυάλινο άγαλμα με χιλιάδες πτυχώσεις !!!
Σωστά επέλεξες αυτή με τα σκέτα τσιμέντα. Απαράδεκτη. Και ξέρεις τί με ενοχλεί; Πως δεν υπήρξε καμία οργανωμένη αντίδραση των κατοίκων αυτής της πόλης για αυτό το έκτρωμα, ούτε ιδιαίτερη κριτική είδα, παρόλο πυ αυτή η αηδία στοίχισε και ένα σωρό λεφτά.
Και ο Κώστας έχει δίκιο. Βέβαια απ' ότι γνωρίζω υπάρχει ειδικό συνεργείο που καθαρίζει το συγκεκριμένο άγαλμα (όχι κάθε μέρα βέβαια).
Δεν μπορώ επίσης να καταλάβω γιατί ο κάθε άσχετος δήμαρχος αυτής της πόλης έπρεπε να αφήσει το στίγμα του "παίζοντας" με την πλατεία Ομονοίας.
Ίσως δεν ενδιαφέρθηκε κανένας και δεν αντέδρασε κανένας στις πρωτοβουλίες των δημάρχων, γιατί πολύ απλά μέσα στον κυκεώνα των καθημερινών ζητημάτων που απασχολούν τους κατοίκους της πόλης αυτής η αισθητική είναι ένα από τα τελευταία ζητούμενα (κακώς ίσως, αλλά έτσι είναι).
Όσο αφορά τους εκάστοτε δημάρχους δεν νομίζω ότι το θέμα είναι να αφήσουν το στίγμα τους... Για να μην πω περισσότερα και κατηγορηθώ, να πω μόνο ότι θα είχε ενδιαφερον να μπορούσαμε να δούμε πως επιλέχθηκε το εκάστοτε έργο, με ποια κριτήρια, οικονομικά και αισθητικής επιλέχθηκε ο εκάστοτε εργολάβος ή καλλιτέχνης και τότε θα μπορούσαμε να διαπιστώσουμε εάν πρόκειται για απλή αδιαφορία προς τα συμφέροντα των δημοτών ή ... υπερβολικό ενδιαφέρον για τα συμφέροντα κάποιων συγκεκριμένων πολιτών (όχι απαραίτητα δημοτών).. Και ο νοών νοείτω.
Ελένη & Κώστας
Παιδιά με βρίσκετε απόλυτα σύμφωνο,
τα λεγόμενα σας φωτίζουν και απο ένα κομμάτι του μωσαϊκού στο πρόβλημα.
Το πρόβλημα του οποίου η πορεία συμβολίζει και πολλά άλλα παράλληλα δρώμενα στην χώρα μας.
Για το καθάρισμα των δύσκολων πτυχών του αγάλματος, ο Κώστας έχει δίκιο,
μέχρι σχετικά πρόσφατα είχε αφεθεί να πιάσει φερτό απο τον άνεμο χώμα,
και είχαν φυτρώσει πρασινάδες να πας για χόρτα.
Κανα χρόνο και δώθε (επιτέλους),
το καθαρίζει συνεργείο με αναβατώριο και μάνικα υψηλής πίεσης.
Η φωτο καθαρισμού απο δήμο Αθήνας:
Δρομέας, Χίλτον
...και όταν ήταν να φύγει ο δρομέας ( βρομέας )σούσουρο μεγάλο
στις οθόνες και στις φυλλάδες ότι έπρεπε να μείνει εκεί , λες και ήταν κάποιο ιστορικό σύμβολο . Το θέμα είναι ότι έχει γίνει
σε αυτόν τον τόπο είναι για τις μίζες και τίποτε άλλο .
@Avenida
Συμφωνώ, και με όλα αυτά που συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια έχω κάνει τις ίδιες σκέψεις. Πχ κάποτε λέγαμε οτι ο δρόμος για την Άνω Ραχούλα δεν περπατάει γιατί ο κοινοτάρχης δεν υποστήριζε το κυβερνόν κόμμα, δλδ απλά για πολιτικούς λόγους. Αμ δε! το πιθανότερο είναι για το λόγο οτι ο κοινοτάρχης δεν ήταν του κυβερνώντος κόμματος δεν θα είχαν εμπιστοσύνη για να συνεννοηθούν στις μίζες και τα λοιπά πτερόεντα.
Πλάκα πλάκα μια χαρά ήταν ο γυάλινος δρομές σε σύγκριση με το σήμερα! Αλλά όπως ήταν πριν 40-100 χρόνια ή ακόμα και πριν 160 χρόνια στην πρώτη χάραξη της πλατείας δεν έχει καμία σχέση.Θυμάμαι είχε ακουστεί η δικαιολογία ότι το συντριβάνι που είχε τοποθετηθεί αρχές του 1960 προκαλούσε υγρασία και παίρνούσε νερό στο σταθμό απο κάτω,μπορεί να ήταν αλήθεια ή μπορει και όχι ή απλως ήταν η αφορμή για το "ξήλωμα" του συντριβανιού.
#10 Ανώνυμος
Δεν ήξερα το περί υγρασίας, μάλλον για αφορμή μου κάνει. Αφού το έξοδο της όποιας λύσης θα ήταν μόριο μπροστά σε αυτό το τσιμεντένιο νταμάρι, που δεν έχει και αισθητικό σχήμα.
Δημοσίευση σχολίου