Πλήρης τίτλος: Οι θέσεις του www.istorikathemata.com"
για την σειρά του ΣΚΑΙ με θέμα την επανάσταση του 1821
Από την στιγμή που είμαστε ένα ιστολόγιο που ασχολείται με την Ιστορία, θεωρούμε πως οφείλουμε να τοποθετηθούμε για την σειρά του ΣΚΑΙ με θέμα την επανάσταση του 1821 αν και έχει προβληθεί μόνο ένα επεισόδιο και είναι ακόμη νωρίς να βγάλουμε τελικά συμπεράσματα.
Κατ΄ αρχάς οφείλω να πω πως η εκπομπή με καλύπτει αισθητικά. Αναμφίβολα έλειπε μια μεγάλη παραγωγή για την επανάσταση του 1821, ένα γεγονός τόσο κομβικό που αποτέλεσε την έναρξη του σύγχρονου βίου της Ελλάδος.
Το δεύτερο που μου άρεσε είναι ότι επιτέλους τοποθετεί στην επικαιρότητα το Ιστορικό γεγονός της επανάστασης, αλλά και την Ιστορία γενικότερα, καθώς πιστεύω πως είναι απαράδεκτο να απουσιάζει ο προβληματισμός από μια σύγχρονη κοινωνία για το παρελθόν της. Επίσης αποτελεί σημαντικό εφόδιο ότι ως σύμβουλοι επιλέχθηκαν καταξιωμένοι Ιστορικοί, ενώ πολύ ενδιαφέρουσα θα είναι και η οπτική των Τούρκων για τα γεγονότα, η οποία γενικά (κακώς) απουσιάζει από την θεώρηση μας και δεν πρέπει να την αντιμετωπίζουμε φοβικά η αμυντικά. Αντιθέτως οφείλουμε να την αξιοποιήσουμε για να αυξήσουμε τις γνώσεις μας για τα γεγονότα αυτά.
Αυτό το οποίο με εξέπληξε (δεν μπορώ να πω θετικά) είναι η ΑΠΟΘΕΩΤΙΚΗ παρουσίαση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η αφήγηση μάλιστα έφτασε στο σημείο να μιλάει για μια Αυτοκρατορία που λειτουργούσε ικανοποιητικά, για δημόσια έργα!! που τελέστηκαν τους 2 πρώτους αιώνες (ποιά; πού; πότε;), για ανάπτυξη πόλεων (προφανώς πληθυσμιακή), για ομαλή συμβίωση Χριστιανών -Μουσουλμάνων επειδή είχαν κοινά νεκροταφεία, για ελευθερία των Ελλήνων στην Παιδεία και στην Θρησκεία κτλ, ενώ η φυγή των Ελλήνων στα βουνά (Τρίπολη, Κοζάνη κτλ) για την αποφυγή της Τουρκικής αυθαιρεσίας βαπτίζεται ως μια απλή "απόπειρα φοροαπαλλαγής". Αν ήταν όμως μόνο αυτό γιατί δεν είχε γίνει νωρίτερα στο Βυζάντιο όπου, σύμφωνα με την αφήγηση, η φορολογία ήταν εξίσου σκληρή;
Αυτή η υπόθεση εργασίας είναι ενδιαφέρουσα αλλά αφήνει εκτός πολλά σημεία μεγάλης σημασίας που ανατρέπουν άρδην την εξιδανίκευση μιας άκρως Θεοκρατικής Σκοταδιστικής Αυτοκρατορίας.
Πρώτα απ΄ όλα δεν υπάρχει καμία αναφορά στο παιδομάζωμα, ένα σημαντικό θεσμό μαζικού εξισλαμισμού, που στους δύο πρώτους αιώνες οδήγησε σχεδόν 300.000 χριστιανόπουλα να πυκνώσουν τις τάξεις των Γεννιτσαρικών ταγμάτων.
Αμέσως μετά η αφήγηση της εκπομπής δεν κάνει καμία νύξη στην βαρύτατη φορολογία (κεφαλικό φόρο) που πλήρωναν αποκλειστικά όλοι οι μη μουσουλμάνοι στην Αυτοκρατορία. Η φορολογία αυτή συμπληρωνόταν από άλλους φόρους (δεκάτη, φόροι στα νησία υπέρ του Οθωμανικού στόλου), οι οποίοι έριχναν το βιωτικό επίπεδο των Χριστιανών σε επίπεδα επιβίωσης με το ζόρι. Με τι πόρους και σε τι χρόνους λοιπόν θα έχτιζαν οι χριστιανοί σχολεία και εκκλησίες που είχαν (δήθεν) κάθε δικαίωμα;
Το άλλο πολύ σημαντικό που δεν περιλαμβάνει η αφήγηση, είναι ότι οι 4 αιώνες σκλαβιάς (μάλλον.....ανάπτυξης θα έλεγε ο κ. Τατσόπουλος) δεν ήταν ομοιόμορφοι ούτε χρονικά ούτε θεσμικά στον Βαλκανικό χώρο. Πολλές Ελληνικές πόλεις απολάμβαναν προνόμια και ένα ειδικό καθεστώς που άλλες δεν είχαν, ενώ σε πολλά σημεία του μελλοντικού Ελλαδικού χώρου η Οθωμανική παρουσία διήρκεσε λιγότερο από 200 χρόνια. Προφανώς η απλούστευση της αφήγησης έγινε για λόγους οικονομίας χρόνου, αλλά θεωρώ πως οι τελικές διατυπώσεις της βλάπτονται. Τελικώς η αφήγηση δεν συμπεριέλαβε και μια σειρά άλλων δυσχερειών που αντιμετώπιζαν οι χριστιανοί στην Αυτοκρατορία. Έτσι λοιπόν οι Χριστιανοί δεν μπορούσαν να φέρουν όπλα, δεν μπορούσαν να παντρεύονται μουσουλμάνες, σε κάθε διένεξη (νομική η άλλη) με μουσουλμάνο δικάζονταν από τον μουσουλμάνο καδή και την Σαρία (φαντάζεστε πόσο αντικειμενικά), ενώ δεν είχαν δικαίωμα να έχουν καμπάνες στις εκκλησίες τους και να φορούν ενδύματα με πράσινο χρώμα (ήταν το ιερό χρώμα των μουσουλμάνων).
Η ζωή του Χριστιανού στην Οθωμανική Αυτοκρατορία ήταν σκληρή, πολλές φορές εφήμερη, χωρίς ατομικά δικαιώματα και με πολύ φόβο έναντι της Σκοταδιστικής Θεοκρατικής εξουσίας που παρουσιαζόταν κυρίως με στρατιωτική και φορομπηχτική μορφή. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία ταλανιζόταν από τεράστια γραφειοκρατία και διαφθορά, με πρωτάκουστους αναχρονιστικούς θεσμούς (η μάνα του Σουλτάνου κτλ) που πιστεύω δεν έχουν υπάρξει σε κανένα άλλο καθεστώς της εποχής εκείνης.
Και κάτι τελευταίο. Μου αρέσει η στεγνή αφήγηση και η σοβαρότητα του κ. Τατσόπουλου, ασχέτως αν όλοι γνωρίζουμε τις ακραίες απόψεις του για κάποια θέματα. Θεωρώ πάντως πως η εμπάθεια του στην μεταμεσονύχτια εκπομπή που ακολούθησε, δεν βοηθάει τις θέσεις που προωθεί, αλλά μάλλον τις κάνει απωθητικές.
Περιμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον την συνέχεια....
Ι. Β. Δ.
________________________
Ο φιλίστωρ έχει την σελίδα: Θέματα Ελληνικής Ιστορίας
▼ 9 σχόλια στο
[«… επιλέχθηκαν καταξιωμένοι Ιστορικοί, …»]
Από πού προκύπτει αυτό;
Επιπλέον, ακόμη και όταν αναφερόμαστε σε κοινής αποδοχής «καταξιωμένους», ο πρότερος βίος δεν διασφαλίζει τα μελλοντικά τεκταινόμενα από ένα πρόσωπο. Δεν γνωρίζουμε τι είναι δυνατόν να κάνει υπό το κράτος συμφερόντων, ανάγκης χρηματισμού, έμμεσου εκβιασμού, και λοιπών ευαγών καταστάσεων.
Για αυτό έχει θεσπιστεί, οποιοσδήποτε και αν είναι κάποιος, σε κάθε δημόσια-επίσημη εισήγηση και διατύπωση να παραθέτει (1) επαρκείς πηγές, (2) τεκμηριωμένες, και (3) να μην αποτελούν την μισή δομή της αλήθειας.
[«… ενώ πολύ ενδιαφέρουσα θα είναι και η οπτική των Τούρκων για τα γεγονότα, η οποία γενικά (κακώς) απουσιάζει από την θεώρηση μας και δεν πρέπει να την αντιμετωπίζουμε φοβικά η αμυντικά. Αντιθέτως οφείλουμε να την αξιοποιήσουμε για να αυξήσουμε τις γνώσεις μας για τα γεγονότα αυτά. …»]
Θα το πώς ευθαρσώς: Κάπως μου έκατσε το «οφείλουμε να την αξιοποιήσουμε για να αυξήσουμε τις γνώσεις μας για τα γεγονότα αυτά».
Αν στο ίδιο μας το σπίτι έχει μπει κάποιος (και επικαλείται την συγγένεια μαζί μας, η σειρά είναι φτιαγμένη από Έλληνες πολίτες [τζίιιζ!]) και ο οποίος διατείνεται ότι δεν λεγόμαστε «Μητσόπουλος», όπως εμείς ξέραμε και περηφανευόμασταν παιδιόθεν, αλλά αυτός λέει ότι λεγόμαστε «Ντοροντόφσκι», εμείς θα φωνάξουμε τον γείτονα «Χασάν» με τον οποίο ήμαστε από χρόνια στα μαχαίρια για το ίδιο θέμα, για να… μας συνεισφέρει την γνώμη του;
Για να επιδείξω και εγώ, λοιπόν, καλή προαίρεση στην συζήτηση και open mind, θα δεχόμουν το εξής (για να σου κάνω το χατήρι και μόνο).
Να μας συνεισφέρει την γνώμη του κάποιος που να είναι (1) Τούρκος, (2) «αναθεωρητής» στην Τουρκία (αντίστοιχος για την Τουρκία, όχι και αυτός «αναθεωρητής» για την Ελλάδα), και (3) να έχει χορηγό την αντίστοιχη στην Τουρκία «Εθνική Τράπεζα». Τότε, ναι, ίσως με μια κρυφή διάθεση να σκάσω στα γέλια στην πρώτη ευκαιρία, θα καθόμουν να ακούσω και την «άλλη πλευρά».
[«… Αυτό το οποίο με εξέπληξε (δεν μπορώ να πω θετικά) είναι η ΑΠΟΘΕΩΤΙΚΗ παρουσίαση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. …»]
Να σου πω. Ανάλογα τι θα καπνίσει στα Αμερικάνικα λόμπυ που λυμαίνονται την χώρα μας, μην εκπλαγείς αν σαν πρώτη του κινήματος «Διαφωτισμού και Ανθρωπισμού» αναγορευτεί κάποτε η Οθωμανική Αυτοκρατορία και όχι η Γαλλία, ας πούμε.
συνεχίζω
Δεν μου λέτε, παιδιά, έχετε καταλάβει τι παίζεται με όλους αυτούς τους αναθεωρητές στην χώρα μας, πολλοί των οποίων προωθούνται διαχρονικότατα και σε επίσημες θέσεις; Όπως Ρεπούση (ΝΔ), Δραγώνα (ΠΑΣΟΚ).
Δεν είπε κανείς ότι λένε ψέματα πάντα, ή μόνο ψέματα. Αλλιώς θα ήταν παιδαριώδες το όλο σκηνικό προπαγάνδας και προώθησης.
Έχουν στήσει ολόκληρο μηχανισμό της «μισής αλήθειας». Επιπλέον, στηρίζονται στο γεγονός ότι οι πολιτικοί που προηγήθηκαν, στην επέλαση από αυτούς, έχουν φτιάξει μια γενιά που δεν ξέρει ούτε την γλώσσα της, ούτε την ταυτότητα της, μέχρι ακόμη και το επαγγελματικό της αντικείμενο, έκαστος αναλόγως. Πάνω σε αυτή την άσχετο-άσχετη γενιά έχουν βρει έδαφος να οικοδομήσουν μέχρι και το ότι είμαστε πχ πιο Μογγόλοι και από τους Τούρκους.
Κάτι πολύ απλό σαν πρώτη εισαγωγή ενασχόλησης, για τους ακόμη μη σχετικούς με το όλο θέμα.
Οι «αναθεωρητές», πχ, για τους Ελληνικούς πληθυσμούς τους Βυζαντίου χρησιμοποιούν τον όρο «Ελληνόφωνοι». Κρατήστε το αυτό για την επόμενη φορά που θα μιλήσετε με κάποιον που ξέρει και την Ποντιακή γλώσσα (δλδ γνήσια Αρχαία Ελληνικά) και αναρωτηθείτε κατά πόσο μπορεί να μην έχει Ελληνικές ρίζες αλλά οι πρόγονοι του να ήσαν απλά «Ελληνόφωνοι».
Καταλαβαίνω οτι για ένα λαό που επι 200 χρονια η επίσημη θεωρία στα σχολεία του μιλούσε για φυλετική καθαρότητα κι η εθνική του ταυτότητα-όπως του την παρουσίαζαν-βασιζόταν στο δήθεν κοινό του αίμα,εκπομπές σαν κι αυτήν είναι φυσικό να τον σοκάρουν.
Αν σκεφτεί όμως το παράδειγμα των ΗΠΑ ίσως κάπου να ηρεμήσει:
Ο Κλιντον,ο Μ.Δουκάκις ή ο Ομπαμα είναι αγγλοσάξονες αμερικάνοι,μελη μιας πολυφυλετικής αυτοκρατορίας αλλά όχι και αγγλοσάξονες φυλετικά.Το ίδιο ήταν κι ο ελληνισμός για χιλιάδες χρόνια.Στα μερη μας υπηρχαν πολυφυλετικές αυτοκρατορίες (Αλεξανδρινη,Ρωμαϊκη,Βυζαντινή,Οθωμανική) που η ελληνικη κουλτούρα ήταν ή η επισημη ή εστω πολύ ισχυρή ωστε για περισσότερα από 2000 χρόνια να εξελληνίζει τους μη Έλληνες της περιοχής,χωρίς φυσικά να τους κάνει...μετάγγιση αίματος!!
Είναι τόσο δύσκολο να γίνει κατανοητό αυτό;
Υγ Φανταζεστε τον Ομπαμα να βγει και να πει οτι ειναι φυλετικά απόγονος του...Σεξσπηρ; :))
Ρωτόκριτε.
(1)
Πόθεν έσχες την άνετη σιγουριά οτι το εξαρχής συνονθύλευμα που μόρφωσε έθνος, και, καταπατώντας την γη των Ινδιάνων, έχει οποιαδήποτε σύγκριση με τον Έλληνα Κρητικό ή τον Έλληνα Πόντιο ή τον Έλληνα Επτανήσιο;
(2)
Πως σου φαίνεται που δεν υπάρχουν "αναθεωρητές" σε επίσημες(κυβερνητικές) θέσεις, και επί όλων των κυβερνήσεων όπως σε εμάς, στα άλλα Βαλκανικά κράτη;
(3)
Πως σου φαίνεται οτι η προς τα κάτω "αναθεώρηση" σε όλες τις Βαλκανικές χώρες, και την δική μας, αφορά μόνο την ιστορία της Ελλάδας;
(4)
Πως σου φαίνεται που το Σλαβοβουλγαρικό ιδίωμα των Σκοπίων επιχειρείται να ονομαστεί ως "η Μακεδονική γλώσσα";
(5)
Πως σου φαίνεται που όλα τα παραπάνω, εντελώς κατά σύμπτωση, αποτελούν τις πάγιες Αμερικανικές θέσεις και ενέργειες;
Απορώ για κάτι. Το θέμα αυτό είναι ανηρτημένο κάποιες μέρες στην πρώτη σελίδα. Πως και δεν υπάρχουν σχόλια υπέρ ή κατά για κάτι τόσο επίκαιρο.
Τι να πούμε ρε Άναυδε. Οι αναθεωρητές συνεχίζουν το πληρωμένο βιολί τους και ο κάθε περιφερόμενος στο δίκτυο σαν τον erotokritos σιγοντάρει τάχα μου με αφέλεια. Ο κόσμος κουράστηκε. Έτσι και αλλιώς με την βοήθεια των "συντρόφων" σε καμιά εικοσαριά χρόνια το εκλογικό σώμα θα αποτελείται από διάφορα εθνικά συμφέροντα και θα έχουν καταφέρει να πουν και τον Κολοκοτρώνη εσκιμώο. Δεν μας παρατάνε πια. Βαρεθήκαμε.
Εγώ δεν θα σχολιάσω το θέμα. Πέρασα απλά να πω ένα γειά στους φίλους από τον Αναυδο. Λείπω πολύ καιρό και τους πεθύμησα...
Ευχαριστούμε Nick the Greek :)
Ο Nick, είναι admin του "Top Blogs".
Δημοσίευση σχολίου